UDT Technologies liikenteen ja logistiikan ekosysteemi
Urban Track -Ilmakiskorata rakennetaan seitsemän metrin korkeuteen tai tilanteeseen sopivaan korkeuteen. Ilmakiskoradan kuljetuskapasiteetti yhdellä kaistalla on 3600 henkilöä tunnissa, mikä tarkoittaa vuorokaudessa 48 000 matkustajaa. Rinnakkainen järjestelmä kuljettaa paketteja ja matkan aikana saa nauttia ilmaisesta 5G-verkosta.
Ilmakiskoradan kapselien ohjauksessa käytetään automaatiota ja tekoälyä, ja järjestelmän toimivuutta valvoo operaattori. Ilmakiskoradan suurin hyöty syntyy ilmakiskojen muodostaessa verkon, jolloin vaihtoja reitiltä toiselle ei tarvita. Kuljetuskapasiteetti nousee ja matka-aika lyhenee, koska kohteeseen voidaan valita useampi eri reitti.
Maan pinta on monen kaupungin keskustassa niin täynnä, että katse on syytä suunnata ylöspäin kohti modernin logistiikan uutta kerrosta. Korkealla maasta sijaitseva infrastruktuuri vapauttaa maapinta-alaa muuhun käyttöön, kuten viheralueisiin, kävelyreitteihin ja pyöräteihin. Henkilöautoilun vähentyessä se myös auttaa lieventämään ruuhkia, välttämään onnettomuuksia sekä ilmansaasteita, pölyä ja melua.
Ilmakiskoradan rakennuskustannukset ovat murto-osa perinteisiin kilpaileviin maaraideratkaisuihin verrattuna. Ilmakiskoradan kilometrikustannukset ovat arviolta 1,5–2 miljoonaa euroa, kun taas raitiotien kilometrikustannukset ovat noin 10–23 miljoonaa. Ilmakiskoradan kustannuksiin ei esimerkiksi vaikuta joen ylitys.
Ilmakiskoradalle voi löytää uusia reittejä uudessa kerroksessa paikkoihin, joihin nykyiset infraratkaisut eivät taivu. Ilmakiskorataa voi siirtää ja reitittää uudelleen paljon joustavammin kuin olemassa olevia liikenneratkaisuja, sillä ilmaradan pylväät ja perustukset ovat kevyitä ja vievät vähän tilaa.
Ilmakiskorata on suunniteltu kestämään niin paikallisia ilmasto-olosuhteita kuin muuttuvan ilmaston mukanaan tuomia haasteita. Toisin kuin tieinfrastruktuuri, ilmakiskorata vaatii hyvin vähän ylläpitoa. Koko järjestelmä on modulaarinen ja osat on suunniteltu tarvittaessa helposti vaihdettaviksi.